Snelheid, Schade en Schuld

Snelheid, Schade en Schuld

Congres op locatie
In bedrijf
BOVAGhuis

Nieuwe inzichten en methodes vanuit de verkeersongevallenanalyse en juridische kaders.

In het verkeer doen zich dagelijks vele gevaarlijke situaties voor. En ook al is het (weg)verkeer in de loop der jaren onmiskenbaar veiliger geworden, er zijn nog te veel onveilige situaties met (ernstige) verkeersongevallen tot gevolg. De laatste tien jaar zien we een stijgende trend lijn van verkeersdode en zwaargewonden, de kosten van verkeersongevallen worden geschat op jaarlijks 33 miljard.
Twee derde van het aantal ernstig gewonden zijn fietsers en ouderen zijn sterk oververtegenwoordigd onder de verkeersslachtoffers. Bij verzekeraars worden jaarlijks méér dan 50.000 claims ingediend waarbij sprake is van letselschade.

In uw praktijk, zowel civielrechtelijk als strafrechtelijk, spelen verkeersongevallenanalyses een grote rol bij de beoordeling van de aansprakelijkheid en de schuldvraag. Dit congres biedt een unieke gelegenheid om u bij te praten over de nieuwste ontwikkelingen, onderzoeken en reconstructies van verkeersongevallen. Waar moet u bijvoorbeeld op letten bij rapportages over technisch onderzoek naar bijvoorbeeld de snelheid van een voertuig? Welke informatie kunnen we tegenwoordig halen uit voertuigdata? En welke impact heeft een ongeval op een menselijk lichaam en hoe wordt dat ‘berekend’? Na afloop bent u beter in staat om rapportages te begrijpen, te beoordelen en de juiste kritische vragen te stellen.

Het congres dit jaar staat in het teken van Snelheid. Een te hoge snelheid is vaak de belangrijkste oorzaak van een ongeval. De ernst van de letsels die slachtoffers oplopen en de omvang van schades is sterk afhankelijk van de snelheid waarmee een ongeval heeft plaatsgevonden.

De volgende onderwerpen komen tijdens dit congres aan de orde met o.a.:

  • Nieuwe artikel 5a Wegenverkeerswet WVW
  • Letselbiomechanica: impact op het lichaam van een crash
  • Voertuigveiligheidsinnovaties
  • Kracht van video-analyse
  • Causaliteit van schades en letsels
  • Forensisch voertuigonderzoek
  • Voertuigdata dankzij “Event Data Recorder”
  • Fatbike ongevallen: Letselrisico van kwetsbare verkeersdeelnemers
  • Actuele jurisprudentie verkeersaansprakelijkheid
  • EuroNCAP: hoe veilig zijn onze auto’s

Het congres wordt georganiseerd in samenwerking mat EVU-Nederland. EVU Nederland is de Nederlandse sectie van de EVU: de Europese vereniging voor ongevallenonderzoek en Ongevallenanalyse. De leden van EVU Nederland zijn professionals actief in het vakgebied. Als specialist of docent bij de politie of als deskundige bij een (particulier) onderzoeksbureau. Ze verzamelen gegevens op de plaats van het ongeval of gaan op grond van die gegevens na wat er gebeurd kan zijn. Resultaten worden vooral gebruikt bij de (juridische) afhandeling van het verkeersongevallen zowel civielrechtelijk als strafrechtelijk.

Programma
-
-

Introductie dagvoorzitter (mr. Nils Jonkers)

-
  • Wanneer is sprake van opzettelijk en in ernstige mate overtreden van de verkeersregels?
  • Om welke verkeersregels gaat het dan precies?
  • Wat moet er meer of anders onderzocht worden om voldoende bewijs te verzamelen?
-

Over krachtsinwerking op het menselijk lichaam en letselrisico als belangrijk bewijs in uw zaak.

  • Letselrisico’s per vervoerswijze
  • Whiplash risico en Delta-v
  • Hersenletsel en helmeffectiviteit
  • Letsels en fraude
  • Casestudie
-
-
-
  • Fraude
  • Onware opgave van omstandigheden
  • Roekeloos rijgedrag
  • Event Data Recorder (EDR)
-

“Ja, ik heb te hard gereden. Maar bij 50 km/u was het net zo goed gebeurd.” Wat maakt “vermijdbaarheid” zo ingewikkeld en kan het simpeler?

  • De wat als-benadering: het “normatief scenario” versus de werkelijkheid
  • Remmen of doorrijden?
  • Is een vermijdbaarheidsanalyse eigenlijk wel nodig?
  • De statistische benadering: alles op een hoop
Spreker
-
-

(auto tegen dummy)
o.l.v. Jan Nieuwelink (Docent forensische opsporing, Politieacademie)

-

(ADAS-) technologie moet de bestuurder ondersteunen voor meer verkeersveiligheid.
Maar, soms worden we bij het forensisch onderzoek verrast met grote gevolgen voor het onderzoeksresultaat.

Spreker
-

Invloed van botssnelheid en gewicht op het letselrisico van kwetsbare verkeersdeelnemers

  • Crashsimulatie
  • Fatbike casestudie
  • Letselrisico kwetsbare verkeersdeelnemers
-
  • Voorwaarden aan videobeelden
  • 3D-reconstructie
  • Snelheidbepaling
  • Videobeelden validatie
-
-
-

mr. Nils Jonkers

Spreker
-

Napraten tijdens de borrel

Sprekers
Data & Locatie
BOVAGhuis
BOVAGhuis

Kosterijland 15
Bunnik 3981 AJ
Nederland

Het BOVAGhuis is ideaal gelegen in Bunnik, direct aan de A12 en op slechts enkele kilometers van Utrecht. Snelwegen A27, A28 en A2 zijn binnen 10 minuten van onze vergaderlocatie bereikbaar. Ook met het openbaar vervoer is het BOVAGhuis prima te bereiken, station Bunnik ligt op 10 minuten loopafstand, en de streekbussen stoppen op enkele minuten lopen. Het BOVAGhuis in Bunnik is dus de ideale en bereikbare locatie in de buurt van Utrecht voor jouw vergadering, cursus of congres.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 445,00 excl. BTW per persoon.

€ 425,00 excl. BTW per persoon bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer deelnemers uit een en dezelfde organisatie. U ontvangt één factuur voor alle deelnemers.

Dit congres is een samenwerking tussen Kerckebosch Uitgeverij - Studiecentrum en de EVU (Europese vereniging voor ongevallenonderzoek en ongevallenanalyse)
Bekijk hier de website van de EVU

Leden EVU betalen € 345,- excl. BTW per persoon met de volgende kortingscode: KKB25EVU#

Annulering

Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.